Emma i Norrköping

Södertuna Slott

Kategori: Resor och utflykter

Jag önskade mig inget speciellt av Niklas när jag fyllde år. Istället sa jag att jag skulle vilja åka iväg någonstans och övernatta, t.ex. på ett slott. Sagt och gjort, i helgen åkte vi norrut mot Gnesta för ett dygn på Södertuna Slott.
 
 
Man köpte ett paket som innehöll boende, afternoon tea, fördrink, 4 rätters middag och frukost.
 
Vi kom dit till kl 14 och blev tilldelade ett rum i ena flygeln. Rummet var som ett helt vanligt hotellrum, inte så "slottigt" som vi hoppats men ljust och trevligt ändå. Vi tog plats för afternoon tea och åt och åt. Därefter tog vi en liten promenad runt området och tittade på massa blommor, vatten och Gnesta.
 
Det fanns vitsippor överallt, himla fint.
 
Vi avnjöt en god dryck och bokläsning i ett av alla umgängesrum som finns inne på slottet.
 
Därefter blev det lite piff inför middagen.
Till fördrink fick man ett glas bubbel medan man tittade på menyn. Jag åt följande:
Förrätt: pilgrimsmussla med palskernackskräm
Varmrätt: gös med stuvad kål och svampsås (jag undvek svampsåsen...)
Mellanrätt: miniostbricka
Dessert: lakritspannacotta med violglass
 
Vi tog en liten kvällspromenad för att promenera bort vår 2,5h långa middagssittning och somnade ganska tidigt.
Dagen efter åt vi långfrukost i en av de större matsalarna.
 
Sedan gick vi på promenad "åt andra hållet" och gick mer runt en kulle/skog och inte runt själva slottet.
 
Det var en väldigt bra helg som avslutades med lite finloppisfynd i Gnesta.
//E
Kommentera inlägget här: