Emma i Norrköping

Söka lärarlegitimation

Kategori: Emma tycker till

Idag kan jag ansöka om den lärarlegitimation som ger mig laglig rätt att sätta betyg. En examen räcker inte längre.
 
Jag har hört att det kostar en del i handläggningsavgift för att få ut legitimationen men det finns ingen info om exakt hur mycket förrän sista sidan i ansökningsprocessen. För skoj skulle klickade jag i allt och fick till slut reda på att jag ska betala 1500kr. Detta för ett papper som har mitt namn och mina två ämnen engelska och tyska tryckt på dem. Inte nog med det, du får skriva ut det själv för det kommer till dig som pdf (vad jag har hört ute på skolorna). Inte nog med det, du får vänta ca 6 månader på att du ska få detta papper. Och inte nog med det, många legitimationer har blivit fel så de måste göras om. Jag fick nyligen också reda på att kraven för att få ut en legitimation är samma krav för att få ut din examen, hur knäppt är inte det?
 
I det stora hela är jag för sådant som ska ger lärare högre status i samhället. Det har ärligt talat gått ganska mycket neråt. Lärare har sällan auktoritet och respekt från elever och många gånger känns det som om elever och deras föräldrar styr och ställer ute på skolorna.
 
Men samtidigt känns det som om den här legitimationsreformen startat som ett fiasko och gett utomstående ännu mer att skratta åt.
 
Vi får se hur det här slutar. Själv ska jag börja skrapa ihop 1500kr.....
 
//E
Kommentera inlägget här: