Emma i Norrköping

Händelserik dag

Kategori: Vardag

Mitt vikarierande idag bestod av att vara fritidspedagog på en skola jag aldrig varit på tidigare. Först var jag i uppehållsrummet och skötte kiosken och utlåning av spel/bollar, efter det var jag rastvakt och till sist var jag på fritids. Det fanns idag 3 andra fritidspedagoger som delar på alla uppgifter så det är inte alltid man har någon att jobba med.
 
Men vad kan hända tänkte jag?
 
Vid 11 blev jag själv i uppehållsrummet. 11.05 kommer en tjej och säger att hon råkat slå i en fönsterruta inne i spelrummet (pingis, airhockey etc). Jag tittar till rutan och jo, den har spruckit ganska rejält, glassplitter lite överallt. Som tur är går vakmästaren förbi just då så jag skickar in honom i spelrummet. Klockan är ca 11.15 när vaktmästaren visar mig att någon kapat några sladdar till airhockeyt aka sabotage. Han låser spelrummet och jag får sätta upp en lapp. Sen får jag i en timme förklara för alla elever som kommer att JA spelrummet är stängt, NEJ jag vet inte när det öppnas igen, JA det ligger verkligen glas på golvet, NEJ ni får inte vara där inne även om ni är försiktiga....
 
Äntligen lunch.
 
13.20 går jag på min tjänst som rastvakt. För övrigt iklädd en illgul väst, inte alls snyggt. 13.30 springen en tjej efter en basketboll, hon snubblar och rullar några varv på asfalten och börjar gråta. Jag och hennes kompisar får halv bära henne in i skolan och jag får agera skolsyster och tvätta och plåstra om (efter att jag lyckats leta reda på plåster).
 
14.00 går jag på min tjänst som fritidsledare och förlorar i princip direkt i UNO.
 
Som sagt, en väldigt händelserik dag. Hoppas kvällen blir lugnare.
Kommentera inlägget här: