Emma i Norrköping

Konflikthantering och konstigt fokus i utbildningen

Kategori: Emma tycker till

Sitter här med mitt kaffe och läser texter om konflikthantering inför dagens föreläsning. Man får en del tips och idéer vilket jag tycker är väldigt nödvändigt med tanke på hur många konflikter som ändå måste lösas i skolan under en dag.
 
Lite synd är det bara att vi läser om detta nu när det är de flestas sista termin på LiU.
 
Vi studenter har pratat en del om vad man fokuserar på i lärarutbildningenutbildningen. Det vi kommit fram till är lite lustigt. Som en i klassen sa igår: "om nu ledarskap är en sån stor och viktig del av vårt yrke, varför får vi bara studera det i 1,5 vecka?" Han jämförde sedan det med att man måste läsa sina framtida ämnen i flera terminer.
 
Som jag t.ex. Jag får alltså 1,5 vecka med undervisning i ledarskap men jag får 1,5 år av engelska och lite mer än 1,5 år av tyska. Under mina 2 år på HLK fick jag 3h med undervisning i nationella prov, bedömning och den nya betygsskalan. Ja, du läste rätt, 3h. Det är ju inte klokt med tanke på att hela vårterminen brukar gå åt till nationella prov på gymnasiet.
 
Enligt universiteten och högskolorna ska man lära sig om bedömning etc när man är ute på VFU (praktik). När jag är klar kommer jag ha läst 180 veckor (9 terminer, 4,5 år) på högskola/universitet. Hur mycket VFU har jag fått? 27 veckor. Det är 15% av min utbildning. Jag är inte ensam bland lärarstudenterna när jag säger att det är på tok för lite!
 
Vad har jag då fått lära mig? Nånting måste jag ju ha med mig efter alla dessa år på en högre utbildning.
- Engelsk och tysk litteraturhistoria
- Engelsk och tysk grammatik
- Engelsk och tysk språkhistoria
- Hur man skriver långa, komplicerade och vetenskapliga uppsatser
Nu har jag haft kurser i annat men det är dessa saker som liksam har satt sig och som jag kommer bära med mig mest av. Inget av ovanstående kommer egentligen hjälpa mig i utövandet av mitt framtida yrke.
 
Bra jobbat o du högre utbildning!
//E
Kommentera inlägget här: