Emma i Norrköping

Inte bara studenter behöver någonstans att bo!

Kategori:

Läste just i Corren att "det är ont om studentbostäder i landet".
Jag har sett många liknande rubriker den senaste tiden och alla verkar vara engagerade för att hjälpa studenter hitta boenden.

Men, är det nån som tänkt på alla som nyss gått ut gymnasiet eller de fått sitt första jobb och vill flytta hemifrån? De behöver också billiga och bra ettor eller tvåor att bo i för de får inte bo i en studentlägenhet. Och de kan inte heller köpa sig en bostadsrätt.....

Sen, ärligt talat, studenter behöver inte ha speciella studentboenden, för studentlägenheter kan (är) vara dyrare. Jag räknade ut hyran för ett tag sedan och jämförde min kompis studentlägenhet men den lägenhet jag och min pojkvän bor i. Många studentlägenheter har bara hyra i 10 månader så jag slog ut hennes hyra på ett helt år.
Studentlägenhet: 114kr/kvadratmeter/månad.
Vår "vanliga" etta: 94kr/kvadratmeter/månad.

Nu kanske inte detta är så farligt, eller hjälper så mycket. Vi får ju nämligen lägga till el och bredband, vilket ofta ingår i en studentlägenhet (iaf bredband). Däremot är vår lägenhet dubbelt så stor som hennes lägenhet och vi får bo kvar i våran hur länge vi vill, hon måste i princip flytta ut när hon pluggat klart....

För några år sedan började de bygga nya lägenheter i min gamla hemstad. Va bra, tänkte jag, nu behöver inte folk och studenter oroa sig för bostad. Men tji fick jag och alla andra när det visade sig att lägenheterna som byggdes var tvåor, treor och fyror som kostade ca 1 miljon att köpa! Sådana lägenheter fanns det redan massor av och behovet av dem var inte alls lika stort. Hur tänkte man där egentligen?

Jag säger bara det: bygg väldigt gärna mer lägenheter, men bygg då ettor och tvåor utan överflödig lyx som ungdomar och studenter har råd att hyra!!

//E
Kommentera inlägget här: